Bezoek aan een koffiebranderij

Roast your own beans!

"Wat een interessante dag vandaag! Een bezoek aan een koffiebranderij in Noord- Limburg. Eerst natuurlijk een kopje koffie en een gesprek over de mogelijkheden voor een Private Coffee Label. Als webshop eigenaar is dat natuurlijk een droom, je eigen koffiemerk."

Wat een reis voor een bezoek aan een koffiebranderij, van Amsterdam naar Limburg, ik heb het er graag voor over, als koffieliefhebber. 

 

De brander


Na het oriĆ«nterende gesprek kreeg ik een rondleiding door de branderij. Ik werd meegenomen door twee grote fabriekshallen, in de eerste werd de groene bonen gebrand. Ik kon goed zien hoe de bonen in een trechter in departementen verdeeld werden en via een buis naar de brander gevoerd werden. Via een computergestuurd systeem reguleren ze de gang van zaken. Er zijn zoveel soorten bonen, uit verschillende landen, die allemaal op hun eigen wijze gebrand worden. Van licht tot donker, wat een heerlijke geuren en kleuren!

In de tweede hal mocht ik mee kijken bij het verpakkingsproces, van het afwegen, tot het labelen. Ook heb ik kunnen zien hoe 'persoonlijk' je, je eigen koffielabel kan maken. Met een goed en mooi logo kan je een prachtig pak koffie op de markt brengen. Ik kreeg verschillende verpakkingen mee en twee zakken met koffiebonen om te proeven!

Timing is alles!


Natuurlijk had ik van te voren gevraagd of ik foto's mocht maken, dat mocht alleen van de groene bonen en van de brander, met de pas gebrande koffiebonen erin. Je kon de bonen horen kraken! Bij een bepaalde temperatuur begint de koffieboon te kraken, de eerste crack en later de tweede crack. Koffie na de eerste crack kan al gebruikt worden voor consumptie. Na de tweede crack krijg je een krachtige en sterkere koffie maar net hoe je het hebben wil!

Timing is dus alles om de perfecte smaak te krijgen.

Hier dan de foto van de koffiebrander!










Moederdag

Reacties

Populaire posts van deze blog

Koffie voor in het voorjaar

Koffie bij mij thuis!